Coaching on the job voor teamleiders

Soms zie je als directie of bestuur dat er onder je medewerkers potentie en belangstelling is om schoolleider te worden en zou je daar graag in investeren. Tegelijkertijd kan het zo zijn dat de vacante plek om meer ervaring vraagt en dat je daarom twijfelt of het toch niet beter is de vacature extern in te vullen of gebruik te maken van een interim schoolleider. Coaching on the job van talent in de eigen school is dan een hele goede optie.

Coaching on the job kan ook ingezet worden voor startend teamleiders die nieuw zijn op de school. Doel is om onderwijskundig en verbindend leiderschap te ontwikkelen zonder dat de organisatie van de afdelingszaken onder druk komt te staan.

Willeke Rijkers

Kies voor talentontwikkeling

Door coaching on the job kan de dagelijkse gang van zaken doorlopen. De nieuwe schoolleider verliest zich niet in de waan van de dag en krijgt een goede start en ruimte om vanuit visie en een helikopterview invulling te geven aan de nieuwe rol.

Binden van eigen medewerkers

Een school die investeert in interne kandidaten maakt ruimte voor ontwikkeling van talent. Dat is een goede manier om te zorgen dat talentvolle medewerkers voldoening houden in het werk en ze te binden aan de school.

Vliegende start

Dat de interne kandidaat de organisatie kent, de weg al weet en de mensen kent, maakt dat er sneller aansluiting is bij het team en de opdracht.

Oefening en directe feedback

Coaching on the job richt zich op ontwikkeling van onderwijskundig leiderschap waarbij de teamleider leert om vanuit de koers vorm te geven aan teamgericht en planmatig werken. We zetten in op praktische handvatten en besteden daarnaast veel aandacht aan reflectie en dialoog om te zorgen voor eigenaarschap in het team. De ervaren schoolleider die meedenkt en meewerkt in de praktijk zorgt dat de ruimte wordt benut voor oefening en directe feedback. Dat geeft een boost aan de ontwikkeling.

Willeke Rijkers

Hoe ziet een traject eruit?

In gesprek stemmen we het traject af op wat er nodig is voor de teamleider en voor de school.

Er zijn bijvoorbeeld mogelijkheden om:

  • de evaluatie en ontwikkeling van teamplannen te begeleiden;
  • te coachen in planmatig werken en kort-cyclisch verbeteren;
  • tijdelijk werk uit handen te nemen om ruimte te maken voor het ontwikkelproces;
  • te coachen op onderwijskundig leiderschap;
  • te coachen op het verbeteren van de professionele cultuur;
  • te werken aan persoonlijk leiderschap en vaardigheden om te verbinden;
  • een drijfverenprofiel in te zetten voor persoonlijke ontwikkeling en samenwerking;
  • gericht te werken aan teamsamenwerking door verbetering van de feedback- en teamcultuur.

Meer informatie of een vrijblijvende afspraak?

Vul het contactformulier in of neem rechtstreeks contact op met Willeke.

Ik heb een vraag:

We komen binnen 1-2 werkdagen bij u terug.